Bandenpomp aanwezig | ja |
Acculader aanwezig | ja |
Verhuur (off road) rolstoel | nee |
Meerdaagse route | nee |
Markering | nee |
Gidslijn | nee |
Gidslijn vanaf station/halte | nee |
Begeleider gewenst | nee |
Losloopgebied | nee |
Bandenpomp onderweg | nee |
Acculader onderweg | nee |
Bankjes onderweg | ja |
Helling | < 2,5% (licht hellend) |
Hellinkjes bij viaducten | |
Dwarshelling | Geen |
Obstakels | Egaal |
Minimale doorgang | >125cm |
Ondergrond |
Halfverhard, fijn/egaal
|
Grotendeels verhard met enkele delen een halfverharding van fijn grit |
Als u per trein uit de richting Utrecht komt, gaat u via de hellingbaan het perron af en slaat . Komt u vanuit Rhenen, dan gaat u aan het einde van de hellingbaan . Bij het einde van de fietsenrekken neemt u een U-bocht door het tunneltje. Op de kruising stuurt u , DICHTERSLAAN. Aan het einde gaat u , NIJHOFFLAAN. U rijdt door tot MARSMANLAAN. Sla en rij door tot KP 47. Volg de weg . Lees verder bij nr 1, eerste bolletje: 'Bij Knooppunt (KP) 22...'
1 Vanaf het parkeerterrein rijdt u naar de weg en slaat .
2 U stuurt richting Lambalgen en fietst over OUDENHORSTERLAAN.
Het tunneltje voert u onder de oude spoorlijn Amersfoort Kesteren door. Deze spoorlijn werd na de Tweede Wereldoorlog niet meer in gebruik genomen. Het zuidelijke tracé is sinds 1981 weer in gebruik voor het Veenendaallijntje. De spoorbaan is tegenwoordig een wandelpad.
Let op: inkorters die voor de 22,4km gekozen hebben, gaan hier . U volgt de weg tot de driesprong bij Paddenstoel 23730. Sla rechtsaf en rij het pad helemaal uit. Lees verder bij nummer 4, tweede bolletje: 'Ga '.
Het water is het Valleikanaal met aan de overkant de liniedijk. Kanaal en dijk waren de hoofdverdedigingslijn van de Grebbelinie. Deze werd in de 18e eeuw aangelegd ter bescherming van het westelijke deel van de Nederlanden. Pas in de jaren dertig van de vorige eeuw kreeg de linie zijn huidige vorm met in de dijk ingegraven kazematten en mitrailleuropstellingen die deels nog zichtbaar zijn. De Grebbelinie loopt van de Nederrijn bij Rhenen tot aan het Eemmeer bij Bunschoten-Spakenburg.
Let op: inkorters die 25km rijden gaan hier en rijden Scherpenzeel binnen. Lees verder bij nummer 3, het tweede bolletje: 'Neem NIEUWSTRAAT...'.
Rechts ligt de Post van Lambalgen, een verdedigingswerk uit 1793. Post is de benaming voor een klein verdedigingswerk voor het onder vuur houden van in dit geval een verbindingsweg: de al in de 18e eeuw verharde weg tussen Woudenberg en Scherpenzeel. Op het informatiebord staat een uitgebreide beschrijving.
U passeert het Museum Grebbelinie in het vizier. Het museum vertelt de geschiedenis van de meidagen van 1940 toen hier zwaar gevochten werd. Het geëvacueerde Scherpenzeel lag in de frontlinie en werd grotendeels verwoest. De Nederlandse verdedigers staken huizen en boerderijen in brand om de Duitsers geen schuilplaats te bieden. Ondanks het overwicht van de Duitsers heeft de verdediging van de Grebbelinie stand gehouden totdat op 13 mei besloten werd terug te trekken op de Nieuwe Hollandse Waterlinie bij Utrecht.
Rechts van u ligt boerderij De Pol. Het oude, rode pannendak is kenmerkend voor de boerderijen die in 1940 en 1941 herbouwd zijn. De wederopbouw was van belang voor de voedselvoorziening. In 1945 was de Grebbelinie de grens tussen het bevrijde en het bezette Nederland en zijn opnieuw boerderijen verwoest. Deze werden vaak gedekt met een mengeling van rode en grijze dakpannen. Bouwmateriaal was in die tijd erg schaars.
3 Volg het halfverharde pad tot de T-splitsing.
Wilt u de horeca bezoeken? Ga dan , MARKTSTRAAT en volg deze circa 150m. U ziet De Kromme Hoek links liggen.
Voor u ligt Huis Scherpenzeel. De oorsprong daarvan ligt in de 14e eeuw. Het was een kasteel op de grens van het Sticht en Gelre, die geregeld in dit gebied conflicten uitvochten. Gelres en Utrechts bezit wisselden elkaar af. In de loop der tijd is het geregeld verbouwd. De laatste grote aanpassing was in 1854 toen het kasteel zijn huidige neogotische uiterlijk kreeg. Huis en park zijn nu eigendom van Geldersch Landschap & Kasteelen.
4 U neemt de linkertak en rijdt het pad helemaal uit.
* De brug waarmee u het kanaal oversteekt verbergt een inundatiesluis, deel van het Werk aan de Roode Haan. Hiermee kon de waterhuishouding in het gebied van de Grebbelinie beheerst worden. Het waterpeil van de ondergelopen gebieden luisterde vrij nauw: bij te laag water kon de vijand er doorheen lopen, bij te hoog peil kon het ondergelopen land met boten overgestoken worden.
Let op: bent u met de trein gekomen dan stuurt u . Rij de weg uit. U gaat tot DICHTERSLAAN. Rol weer . Volg de straat tot het kruisende rode fietspad. U draait en ziet voor u het station liggen.