Bandenpomp aanwezig | ja |
Acculader aanwezig | ja |
Verhuur (off road) rolstoel | nee |
Meerdaagse route | nee |
Markering | nee |
Gidslijn | nee |
Gidslijn vanaf station/halte | nee |
Begeleider gewenst | nee |
Losloopgebied | nee |
Bandenpomp onderweg | ja |
Acculader onderweg | ja |
Bankjes onderweg | ja |
Helling | 2,5 - 4% (hellend) |
Het laatste stuk naar Vlodrop-Station is hellend | |
Dwarshelling | Geen |
Obstakels | Egaal |
Minimale doorgang | 90,0cm |
Ondergrond |
Verhard wegdek
|
Grotendeels verharde fietspaden en wegen. Vlak voor het eind 275m over verhard zandpad |
Rijdt u de ingekorte versie vanuit Rothenbach dan gaat u vanaf het parkeerterrein naar de rotonde. Steek naar rechts over (letop!) en kies de doodlopende weg. Lees verder bij nummer 2, tweede bolletje: 'Volg deze prachtige weg...'
1 U verlaat het parkeerterrein bij Schurenhof; steek over (let op!) en rij .
De Gistappermolen is gebouwd in de eerste helft van de 18e eeuw als olie- en graanmolen met twee schepraden. De geschiedenis gaat terug tot 1377. In 1988 is de molen geheel gerestaureerd. In de molen kunt u in de knusse en authentieke winkel lekkernijen van eigen maak kopen.
2 U rijdt tot de voorrangsweg.
Let op: inkorters gaan hier . Lees verder bij nummer 3, tweede bolletje: 'Na wat winkels...'
Vlodrop-Station is ontstaan als grensstation van de IJzeren Rijn. Er lijkt weinig veranderd. U fietst langs een hotel, een restaurant en (witte) woningen. In haar gloriedagen beschikte Vlodrop-Station over een twaalftal sporen, een locomotiefwerkplaats met draaischijf en een overslagspoor voor het smalspoor naar het klooster St. Ludwig. Aangezien dit een grensstation was, had ook de douane er een kantoor.
Dit verklaart waarom er zo'n emplacement moest liggen bij een gehucht in de bossen: het grensoverschrijdende goederen- en personenvervoer werd hier gecontroleerd. Ditzelfde gebeurde in Dalheim. Een dergelijk oponthoud voor reizigers was dermate vervelend (twee maal een half uur stilstaan voor controle), dat doorgaande reizigers in Vlodrop uitstapten en via de bospaden de grens overstaken. In Dalheim stapte ze dan over op een binnenlandse trein...
'De IJzeren Rijn' is de naam voor de spoorlijn uit 1879 die Antwerpen via Weert en Roermond met het Roergebied verbindt. De spoorlijn Roermond-Dalheim is sinds 7 mei 1994 niet meer bereden. De trajecten Antwerpen-Roermond en Dalheim-Roergebied zijn nog wel actief. Het is het eerste baanvak dat reactivering van de gehele IJzeren Rijn in de weg staat, want de spoorlijn loopt daar door het Nationaal Park de Meinweg, dat een belangrijk stiltegebied is. Tijd voor een verkenningstocht over het meest omstreden stuk van de IJzeren Rijn, waarvan de toekomst nog onduidelijk is.
Tip: u kunt het terrein van de Maharishi Universiteit, Meru-Vlodrop oprijden tot de slagboom. Dit gaat via stijgend asfalt. U heeft op dat punt zicht op enkele gebouwen op het terrein. Keer daarna terug naar de kruising.
Maharishi Mahesh Yogi (1918 - 2008) wordt wereldwijd erkend als dé expert in de studie en ontwikkeling van bewustzijn. Aan zijn Transcendente Meditatie zien miljoenen mensen een zichtbare verbetering in hun gezondheid, vitaliteit, creativiteit en levensvreugde. In zijn laatste jaren besteedde Maharishi aandacht aan de grensverleggende inzet van de Vedische technologieën voor vrede. Hij heeft diverse educatieve faciliteiten opgericht, zoals de Maharishi Universiteit van Management en honderden Maharishi scholen over de hele wereld. Ze staan model voor een holistische manier van educatie en training. Meru-Vlodrop biedt nog steeds een uitgebreid cursussen- en meditatieprogramma.
3 U keert om en rijdt dezelfde weg terug tot de voorrangsweg, dit is ongeveer 3,5 km.
Als u in Rothenbach gestart bent ziet u het parkeerterrein aan de overkant, het eindpunt van deze tocht van De Mooiste Routes.
4 Sla , vervolg WALDSEESTRASSE.