een moment geduld...

Gelderse Vallei

19,0 km of 24,1 km of 27,9 km

Aanbieder van de route: Handbiken.nl

Laatst gewijzigd: 31 december 2022

Startpunt

Landal Amerongse Berg
Dwarsweg 73 A
3959 AE Overberg

coördinaten: N52.03010 E5.51853

Introductie

De route Gelderse Vallei is ontworpen voor handbikes maar ook geschikt voor scootmobielen en aangedreven rolstoelen met voldoende bereik. U toert door het coulisselandschap van de Gelderse Vallei. Verder rijdt u onder meer langs weilanden en kleine bosschages en komt u langs de rand van de Utrechtse Heuvelrug. Naast natuurbeleving kunt u ook genieten van historische monumenten zoals de liniedijk en het Valleikanaal, onderdelen van de Grebbelinie. De tocht is vlak, op enkele hellinkjes voor viaducten na. U rijdt voornamelijk over goed berijdbare en rustige asfalt- en klinkerweggetjes. De basis voor de route zijn vooral de fietsknooppunten maar u komt ook over andere weggetjes, buiten de knooppunten om.

Praktische informatie

De route is per trein bereikbaar vanaf station Veenendaal-West.

Parkeren kunt u op de bezoekersplaatsen van Landal Amerongse Berg. Er zijn geen specifieke gehandicaptenparkeerplaatsen.

In het receptiegebouw van het park vindt u een koffiecorner waar ook snacks verkrijgbaar zijn. Hier vindt u ook een rolstoeltoegankelijk toilet (RT). De receptie heeft wisselende openingstijden. Bij de receptie kunnen ze ook helpen met een bandenpomp.

Op de heen- en terugweg komt u langs het Bosrestaurant dagelijks geopend van 12 tot 21 uur. Bij mooi weer is het terras eerder open.

Voor meer informatie over deze tocht kijkt u op de website van Handbikeroutes Gelderse Vallei.

Route informatie

Bandenpomp aanwezig ja
Acculader aanwezig ja
Verhuur (off road) rolstoel nee
Meerdaagse route nee
Markering nee
Gidslijn nee
Gidslijn vanaf station/halte nee
Begeleider gewenst nee
Losloopgebied nee
Bandenpomp onderweg nee
Acculader onderweg nee
Bankjes onderweg ja
Een picknicktafel, ongeschikt met een rolstoel aan te schuiven. Overige (zit)bankjes bereikbaar met rolstoelen
Helling < 2,5% (licht hellend)
Op- en afrit viaduct in de langste twee routes, verder beperkte hoogteverschillen
Dwarshelling < 2cm/m (1:50)
Afschot wegdek
Obstakels Egaal
Minimale doorgang 90,0cm
Wildrooster ja
Wildrooster zelfstandig te passeren ja
Wildrooster grootste afstand tussen spijlen 6 cm
Ondergrond
Verhard wegdek
Harde bestrating

Routebeschrijving

Als u per trein uit de richting Utrecht komt, gaat u via de hellingbaan het perron af en slaat . Komt u vanuit Rhenen, dan gaat u aan het einde van de hellingbaan . Bij het einde van de fietsenrekken neemt u een U-bocht door het tunneltje. Op de kruising stuurt u , DICHTERSLAAN. Aan het einde gaat u , NIJHOFFLAAN. U rijdt door tot MARSMANLAAN. Sla en rij door tot KP 47. Volg de weg . Lees verder bij nr 1, eerste bolletje: 'U toert naar...'

1 Vanaf het parkeerterrein rijdt u naar de weg en slaat .

  • U toert naar de knooppunten (KP) 20 - 66 - *23.

 * Let op: op weg naar KP 23 rijdt u kort na de spoorwegovergang over een smal (160cm) fietspad met tweerichtingsverkeer.

* Let op: inkorters die 19km rijden lezen twee bolletjes verder: 'Rol circa 40m...'.

  • Rij achtereenvolgens naar KP 22 - 83 - 82 - 67 - 66 - *23.

 * Let op: weer op weg naar KP 23 rijdt u kort na de spoorwegovergang over een smal (160cm) fietspad met tweerichtingsverkeer.

  • Rol circa 40m tot de zijweg.
  • U stuurt SPOORLAAN.
  • Rij door tot de T-splitsing.
  • U neemt de weg .
  • Rij lekker door tot KP 23.
  • U rolt nog circa 300m .
  • Neem het fietspad richting Veenendaal.

Let op: het smalle fietspad dat maar circa 90cm breed is, kent tweerichtingsverkeer. Indien nodig zult u moeten uitwijken over de grasstrook.

  • U rijdt het circa 3km lange pad parallel aan het Valleikanaal uit.

Aan de overkant van het kanaal ligt de liniedijk. De dijk was een belangrijk onderdeel van de Grebbelinie. Deze werd in de 18e eeuw aangelegd ter bescherming van het westelijke deel van de Nederlanden. Pas in de jaren dertig van de vorige eeuw kreeg de linie zijn huidige vorm met in de dijk ingegraven kazematten en mitrailleuropstellingen. De Grebbelinie loopt van de Nederrijn bij Rhenen tot aan het IJsselmeer bij Bunschoten-Spakenburg.

2 Sla .

De brug waarmee u het kanaal oversteekt verbergt een inundatiesluis. Hiermee kon de waterhuishouding in het gebied van de Grebbelinie beheerst worden. Het waterpeil van de ondergelopen gebieden luisterde vrij nauw: bij te laag water kon de vijand er doorheen lopen, bij te hoog peil kon het ondergelopen land met boten overgestoken worden.

  • Na de brug rijdt u door tot de zijweg rechts, net voor de spoorwegovergang.

U rijdt over Slaperdijk. Deze dijk is in het midden van de 17e eeuw aangelegd om het Utrechtse achterland te beschermen tegen overstromingen van de Grebbe. De dijk die liep van Amerongen tot Renswoude lag in Utrecht, vrijwel op de grens met het toenmalige hertogdom Gelre.

Let op: inkorters die 24,1km rijden gaan rechtdoor. Na de spoorwegovergang neemt u de eerste weg . Na ruim 150m ziet u links de ingang van Landal Amerongse Berg, eindpunt van deze route van Handbiken.nl.

  • U stuurt en rijdt door tot de T-splitsing.
  • Neem de weg .
  • Na de spoorwegovergang gaat u tot de kruising.
  • U draait en volgt de weg ruim 1,5km.

Let op: bent u met de trein gekomen dan stuurt u tot de kruising. Rij  de weg uit. U gaat tot DICHTERSLAAN. Rol weer . Volg de straat tot het kruisende rode fietspad. U draait  en ziet voor u het station liggen.

  • Aan uw rechterhand ziet u de ingang van Landal Amerongse Berg, eindpunt van deze route van Handbiken.nl.
Wij hopen dat u hebt genoten van deze tocht. Het plaatsen van een routereactie wordt zeer op prijs gesteld. Dat kan op onbeperktoppad.nl bij de route die u gevolgd heeft. Klik op 'plaats een reactie' en vul de velden in.
Is er iets gewijzigd langs de route of is de tekst niet duidelijk, wilt u dat dan doorgeven? Klik op onbeperktoppad.nl op contact en u ziet hoe dit kan.


Vindt u het belangrijk dat we deze routes kunnen blijven aanbieden en actueel houden? Doneer dan via de donatieknop op de website.

Met dank aan de aanbieder Handbiken.nl en de bewerker(s) Paul de Jong en Jos Baardemans en aan de controleur(s) Jos Baardemans.
© Onbeperkt op Pad / Handbiken.nl. Nadruk verboden.

routekaart